همایش بین‌المللی «مرجعیت علمی در عصر ظهور» 
کد خبر: 4158230
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود؛

همایش بین‌المللی «مرجعیت علمی در عصر ظهور» 

سومین جشنواره سراسری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت همایش بین‌المللی علمی و پژوهشی «مرجعیت علمی درعصر ظهور» در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

عصر ظهوررحیم دبیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: در ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال جاری، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار را به دستگاه‌ها ابلاغ کردند که نقطه عطف این مصوبه دانشگاه‌های کشور هستند. 

دبیری گفت: مبتنی بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص توسعه فرهنگ مهدویت در کشور و سند تحول و تعالی دانشگاه، دو ساختار هم‌عرض در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد. ساختار مؤسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت که کارش تبلیغی و ترویجی با موضوع گفتمان مهدویت است و یک ساختار هم دبیرخانه مهدویت که به فعالیت علمی و تحقیقاتی می‌‎پردازد.

دبیر استانی همایش بین‌المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور افزود: همایش بین‌المللی علمی و پژوهشی «مرجعیت علمی در عصر ظهور» از جمله برنامه‌های موضوعی سومین جشنواره سراسری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی است که با محوریت معاونت پژوهش و فناوری در خراسان رضوی برگزار خواهد شد. 

وی با اشاره به اهمیت مرجعیت علمی گفت: اولین‌بار 18 سال پیش موضوع مرجعیت علمی از سوی رهبری وارد ادبیات و گفتمان علمی شد و در طول این مدت این موضوع مغفول مانده و به آن خیلی پرداخته نشده است، لذا دانشگاه آزاد اسلامی این موضوع را در دستور کار خود قرارداده تا با کنکاش علمی بتواند هرچند گام کوچکی در این زمینه بردارد. 

دبیری به جایگاه مهدویت در اندیشه اسلام اشاره کرد و افزود: موعود باوری به معنای اعتقاد به آمدن یک منجی در آخرالزمان در همه ادیان و مذاهب وجود دارد و بر اساس آیات و روایات، مسلمانان معتقد به مهدویت هستند. حجم روایات شیعی که درباره امام مهدی(عج)، ارزش انتظار، نشانه‌های ظهور، حوادث هنگام ظهور و جهان پس از ظهور وجود دارد بسیار گسترده است و به چند هزار روایت می‌رسد. 

دبیر استانی همایش بین‌المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور بیان کرد: آنچه در اعتقاد به مهدویت بیش از هر چیز اهمیت دارد فلسفه موعودباوری است. در سایه اعتقاد به مهدویت، الگوگیری برای پیشرفت جامعه، توجه به آسیب‌ها و انحرافات در حوزه دین و رفع مشکلات اعتقادی و اخلاقی حاصل می‌شود.

وی در خصوص مرجعیت علمی و ضرورت آن در دوره معاصر نیز اظهار کرد: مرجعیت علمی به معنای رسیدن به قله‌ها و مرزهای دانش، معرفت و شکوفایی استعدادهای اجتماعی جامعه نه تنها در حوزه نظری، بلکه به‌صورت یک بحث عملی ضرورت دارد. 

دبیر استانی همایش بین‌المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور افزود: بررسی پیشینه تاریخی این بحث حکایت از آن دارد که در قرن اول و دوم متأثر از فضای حضور ائمه اطهار(ع) و در قرن سوم تا پنجم قمری نیز دانشمندان ایرانی و اسلامی در اوج شکوفایی علمی بودند و کتاب‌های آنها مورد مراجعه دنیا بوده و این رشد علمی در سایه وجود فضای علمی آزادانه، گسترش نظریه‌پردازی، نقد علمی آزادانه و دسترسی دانشمندان به منابع علمی دیگر مذاهب بوده است.

دبیری هدف از برگزاری همایش «مرجعیت علمی درعصر ظهور» را به کارگیری علم در راستای تحقق ظهور و گسترش عدالت برشمرد و گفت: رسیدن به سطح بالای علم و قرار گرفتن در قله‌های تولید علم در کشور ضرورت دارد و این همایش گامی مؤثر در راستای تبیین مرجعیت علمی در عصر ظهور و انتظار است.

وی افزود: با توجه به رشد سریع علم و تکنولوژی در دنیای معاصر و رقابت کشورها برای تصاحب قدرت و ثروت از مجرای علم، رسیدن به سطح بالای علم و قرار گرفتن در قله‌های تولید علم هدفی است که برنامه‌ها و اسناد علمی بالادستی کشور به آن توجه دارد و این نیز همواره مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری بوده است و آنچه این مهم را تسریع و تسهیل می‌کند موعودباوری و اعتقاد به مهدویت و به کارگیری علم در راستای تحقق ظهور و گسترش عدالت است.

دبیر استانی همایش بین‌المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور گفت: با توجه به اینکه سطح کار بین‌المللی است پس از نهایی شدن محورهای همایش ، پوستر آماده و سایت همایش برای دریافت مقالات آماده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha